woensdag 19 augustus 2015

Sluipenderwijs

 Wat begonnen is met "Buna ziua"en "Noroc", is inmiddels uitgegroeid tot een aardig partijtje woorden. Het zullen er nog geen honderden zijn, maar meer dan een paar tiental. Qua zelfstandige naamwoorden loopt het uitbouwen van mijn Roemeens vocabulair spectaculair. Maar er is meer. Het lezen gaat steeds beter, als tenminste de lettertjes niet te klein zijn. Wat natuurlijk verder weinig met de taal te maken heeft. Maar ook gesprekken volgen lukt inmiddels vrij aardig. Niet de details natuurlijk, maar wel de strekking.

 Nu, maar niet direct, de stap naar het bijeen brouwen van zinnen of iets wat daarvoor door zou moeten kunnen gaan. De werkwoordvervoegingen komen dan op je af. Niet mijn favoriete bezigheid. Is me in het Frans maar deels gelukt en ik ga nu zeker niet voor de perfectie. Maar iets meer dan het uitstoten van de klanken van zelfstandige naamwoorden, lijkt me niet verkeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten