zaterdag 3 augustus 2013

Fatsoen

 Sociale media .....een leuk speeltje zolang je kunt blèren en plempen zonder in een conversatie terecht te komen. Verzeil je d'r wel in, dan is het spraakverwarring en ergernis wat op de loer ligt.

 Mijn sik vertoont spontane groeistuipen bij al die goeiemorgen-, doeeii- en welterusten-types. Doet me veel te veel denken aan die avonden, waar de huiskamer afgeladen vol zat met tantes en oomes. Je moest de hele avond vooral je licht elders laten schijnen en het volwassen gekeuvel niet verstoren. Behalve als de klok je bedtijd sloeg. Dan moest je ineens die hele kring langs handjes geven en zoenen. Al die naar sigaretten en alcohol stinkende monden langs, de geschoren bovenlippen van de dames vermijdend en met een boer-met-kiespijn-lach zowel het vrouwelijke getuttel pareren als de misplaatste grapjes van de aangeschoten wederhelften. Dat hoeft dus niet voor mij.

 Waar ik wel waarde aanhecht zijn heldere antwoorden, zodat verwarring wordt voorkomen, èn een vriendelijke melding als omstandigheden verdere conversatie onmogelijk maken. Ik heb geen beeldtelefoon en hoop die ook nooit te hebben, ik kan niet ruiken wat aan de andere kant van het lijntje gebeurd en je mag me wat dat betreft alles wijsmaken, maar wel doen en graag een beetje beleefd. Geen plompverloren "Ik ben nu bezig", "Straks weer tijd", "Ander keertje graag", etc.

 Dat alles mag, als ik binnenval, want dat is en blijft tenslotte een plompverloren bezigheid, maar op die manier de mond gesnoerd te krijgen, maakt me niet vrolijk en al helemaal niet als het 'gesprek' vanuit de andere kant is aangezwengeld. Alsof je versiert wordt en Miepie midden in het spel tussen de lakens uitglipt en met een "Tot een ander keertje.." verdwijnt. Nou kleine kans, dat andere keertje....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten