maandag 13 juni 2022

Melk

 Huishoudelijk dagje. Afwas voor een groot deel weggewerkt en vervolgens direct weer vuil gemaakt. Griesmeelpudding gekookt. Griesmeelpudding met opgeklopt eiwit. Je moet wat als de koe van Mariana ineens een kalf in de wereld zet. Niet zo raar met een loslopende stier in de wei waar het dier graast. Vijf jaar of zo zal de koe zijn. Mag hopen, dat de stier de moeder niet lastig valt. Ik denk niet, dat die het werpen van een kalf gaat overleven.
 
 De koe, die een mnd geleden of zo het kalf kreeg, kostte haar jaren geleden al bijna de kop. En het is die koe, Resi, waardoor Mariana het maar niet over haar hart krijgt om de beesten te verkopen. Die is voor weinig meer geschikt dan slachten en dat krijgt Mariana niet over haar hart. Daarvoor heeft ze jaren iemand betaald om het werk rondom beest/beesten te doen en doet ze dat nu zelf. Economisch gezien een dure koe, maar ik snap het wel. Nu is het wachten tot ze erbij neervalt en dan wordt ze weggesleept en ergens achteraf in een dal op de heuvel gedropt. Voer voer kraaien, honden en maden. Weet niet wat beter is, ook emotioneel gezien.
 
 Maar melk dus. Koeien worden aan het kalven gehouden vanwege de melk. Het jong, een stierkalf en dus geen lang leven beschoren, is niet weggehaald, mag zich te buiten gaan aan moeders melk maar er schieten altijd een paar liter over. In mijn koffie, ik heb het meermaals op diverse manieren geprobeer, smaaakt het me niet. Als pudding is het goed te doen en sinds kort proberen we yogurt of kefir te maken. Weggooien is ook weer zoiets en ook Iancu's consumptie is met zijn dood weggevallen. Zo komen we straks nog bij het kaas maken! Wat ik je brom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten