woensdag 11 april 2012

Tractor


(07-03-2002) Het is inmiddels onze derde winter hier ter plekke en behalve vorst, sneeuw, veel regen en af en toe een storm, kennen onze winters inmiddels een ander wederkerend verschijnsel: een onwillige tractor. Dat een accu leeg kan lopen weten we inmiddels en dat kan makkelijk verholpen worden door het afkoppelen van één van beide polen. Maar waarom het karretje op volstrekt willekeurige momenten ‘de geest' geeft, om het haast net zo willekeurig een paar uur of een dag later weer te doen, is onderwerp van vele uren zoek- en sleutelwerk geweest. Hoewel vaak na enige uren sleutelen niet duidelijk was waarom hij het ineens weer deed.

 Begonnen zijn we om op aanraden van mensen met meer ervaring spiritus en/of petroleum aan de diesel toe te voegen om het eventueel aanwezig water (condens) te binden en geen probleem bij het verbrandingsproces te laten zijn. We hebben verder het brandstoffilter verwisseld, idem de olieversie en direct de olie ververst. We hebben de startmotor schoongemaakt en een koolborstelveer vervangen, de dynamo schoongemaakt, het injectieding (hoe heet zoiets?) en de dieselpomp ook. Het probleem bleef echter terugkeren en afgelopen jaar zelfs al ver voor de winter. Toen hebben we de benzineleidingen schoongeblazen en zover als mogelijk ook de tank om ‘vuiltjes' in de leiding te verwijderen en verder te voorkomen. Iedere raad die we kregen hebben we opgevolgd. Uiteindelijk is er iemand van een garage bij geweest, die behalve het brandstoffilter ook een aantal dichtingen van de dieselleiding heeft vervangen. Dat laatste heb ik op nog een aantal plekken gedaan en zie ..... sindsdien loopt het ding als een trein. Lucht .... pfffffff.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten