Het is/was zondag, dus ik vond een ritje wel gepast. Zover ben ik niet gekomen. Op het blog van de makers van ETS2 was een eerste impressie van de aanstaande uitbreiding gedropt. We hadden al bruggen, markanten punten, tolpoorten en meer van die smaakmakers voorgeschoteld gekregen, maar nu was het een rit, korte rit van een of andere haven naar Malaga. Natuurlijk ff kijken.
Betrapte ik me tijdens het kijken op de weinig vleiende gedacht, dat het eigenlijk niks meer of minder dan meer van hetzelfde is. Oeps! Zou zo de doodsteek van de truckmanie kunnen zijn of worden. Het zal niet gelijk morgen zijn, maar dit is een serieuze barst in het systeem. Misschien dat ik er op terug kom al dan niet tijdelijk.
Na afloop van wat je een presentatie kunt noemen ook een tijdje de commentaren zitten lezen. En waar het vaak een Libelle-achtige 'Ooooo' en 'Aaaaa' toestand wil zijn, was het nu een en al kritiek van een paar types. Niet direct over de aanstaande uitbreiding van het wegennet maar over zaken als de nwe lichtinval, Direct-X 12, een lichtvlek op het zonnescherm in een tunnel, anti-aliasing, een nwe game-engine en meer van dat digitaal-technische geneuzel. Ook iemand die wilde, dat de aankomst en vertrek procedures realistischer worden weergegeven. Een hoop gezeur kortom waar door sommigen ook zo op gereageerd werd.
Het schijnt een discussie te zijn tussen hardware en software, het zoveel mogelijk op oudere systemen speelbaar houden of steeds inzetten op het nieuwste van het nieuwste, wat maar een kleine groep kan betalen. Mij lijkt die afweging niet zo moeilijk voor SCS.
Het is natuurlijk een sim en een streven naar realisme is dan niet raar, maar naar mijn idee wordt het tegenwoordig een beetje overdreven. Dat je in Red Dead Redemption 2 in de problemen komt als je het paard niet voert, je niet regelmatig scheert, eet en voor schone kleren zorgt, heeft weinig met de aard van het spel zelf te maken. Hetzelfde geldt voor het verzamelen van vanalles in The Witcher III en het uitvoeren van allerlei zijlijnen om zwaarden te smeden, giften te brouwen, etc. Ik moet er niet aan denken, dat ik straks bij ETS2 een serieuze tijd kwijt ben aan papierwerk, omdat in de werkelijke transportwereld ook het geval is. Ik parkeer mijn trailer ook altijd op de makkelijkste manier, zie na een lange rit niet de lol in van achteruit inparkeren tussen twee ander combinaties in. Het is ook een spel en dat moet het ook blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten