dinsdag 19 januari 2021

Complex

 Een computerspel maken lijkt me een tamelijk ingewikkelde bezigheid. Wil je het zo realistisch mogelijk in een soort open wereld realiseren zal het er niet makkelijker op worden. Toch leek me zoiets als ETS2 vooral een mooi vormgegeven omgeving, waarin iets beweegt wat de indruk maakt alsof je met een truck door Europa rijdt. Dat zit dus ingewikkelder in elkaar.

 Sinds een paar mndn is er een nwe trailer aan het al bestaande assortiment toegevoegd. Een dieplader. Zo'n soort U die in het midden erg laag op de weg ligt. Diep dus. Ding is bedoeld voor het vervoer van (oa) tractoren, graafmachines, helicopters en jachten. Gisteren met zo'n dieplader met een zeiljacht erop vertrokken van Acona naar St. Peterburg. Onderweg wordt de schade/slijtage aan je voortuig bijgehouden, wat maakt dat je af en toe een garage moet opzoeken om weer probleemloos verder te kunnen. Ook zonder ongelukken tikt dat aan. Bandenslijtage, motoronderhoud etc. Zeg 1% per werkperiode. De rit naar St. Peterburg zou iets van 4% schade aan de trailer en truck kunnen opleveren zonder in de berm te geraken, ergens langs te schuren of medeweggebruikers te pletten.

 Die 4% had ik er echter al opzitten voor mijn eerste slaappauze (niet meer dan een druk op de knop, snel gedaan) en dat klopt niet. Zeker niet als je het grootste deel van de rit op de snelweg hebt gezeten. Ik heb dat al een keer eerder gehad met een motorjacht op zo'n zelfde dieplader. De schade bleef maar door tikken zonder dat ik iets raakte. Boven een zeker percentage raakt dan ook de lading beschadigd en moet je aan het eind van de rit dokken. Frustrerend als je daar naar eigen idee niet verantwoordelijk voor bent.

 Gisteren opzoek gegaan soortgelijke ervaringen en die blijken er te zijn. Mij is niet duidelijk of het alleen aan de dieplader ligt of mn aan het soort truck of de combi daarvan. Het blijkt 'm te zitten in een foutieve programmering van wat het 'vijfde wiel' wordt genoemd in het ETS2-forum. Die van vet vergeven schijf achter op de truck waar de aanhanger ingeklikt moet worden. Dat ding zit blijkbaar te laag en veroorzaakt frictie tussen truck en trailer. Je krijgt het niet bedacht. 

 Op het forum verzeil je dan in een technische discussie, zowel programmeertechnisch als trucktechnisch. Dat interesseert me niet zoveel. Voorlopig die dieplader maar links laten liggen? Bij andere aanhangers heb ik het nog niet gehad. Verder gisteren de snelheid wat laten zakken. Lijkt alsof dat helpt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten