dinsdag 22 augustus 2023

Afleiding?

 De machinerie vertoont haperingen. De niet-fysieke kant neigt naar overwicht. Gisteren nog helemaal in de wafels gedoken en leek het enthousiasme meer te willen. Een oprisping? Een soort van laatste stuiptrekking? Nu doorduwen of een stapje terug doen? Terug naar de basis, het uitgangspunt, de afwas? Vervolgens misschien iets met wafels? Het heeft zich vastgebeten in mijn gedachten. Ik zal er iets mee moeten om het los te kunnen laten.

 Mogelijkheden zat bovendien. Wat een veelheid aan receptverschillen in de wereld van het wafels bakken. Het wordt bovendien een beetje gokken. Het wafelijzer is van mijn moeder geweest. Het idee, dat er een gebruiksaanwijzing moest zijn, blijkt niet te kloppen. Kon het ding zonder merknaam wel terug vinden op het internet als 'vintage'. Jaren '70. Blijkt van het merk Severin. Een mij geheel onbekend duits merk voor huishoudelijke apparaten, maar niks, nada, nergens een gebruiksaanwijzing. Gezien het aanbod (mn op Ebay) zijn die dingen zelf niet kapot te krijgen.

 Recepten dus te over. Van vloeibaar deeg tot iets wat op een stevige crême lijkt. Het ouderlijke recept was vloeibaar en schepte je met de soeplepel in het apparaat. Die versie dus maar eerst. Volgende gok is de baktijd. Varieert van 1,5 tot 8 minuten in de recepten. Volgens mij gaf het ijzer wat ik nu heb zelf een signaal als de wafels klaar waren. Kan me niet heugen met een tijdslimiet gewerkt te hebben. Ze zijn goed als ze 'mooi bruin' zijn, maar dat is moeilijk te zien bij zo'n dichtgeklapt wafelijzer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten