vrijdag 13 mei 2022

Ai, ai

 Vrijdag de dertiende. Misschien beter in bed kunnen blijven liggen? De kans dat het plafond naar beneden komt is niet aanwezig. D'r is geen plafond en het dak zie ik niet ineens instorten. Afkloppen voor de zekerheid. Geen zwarte katten in de directe omgeving. Eentje bij de overburen. Die heb ik echter nog nooit de dorpstraat zien oversteken. Ladders laten we vandaag ook maar voor wat ze nu zijn, aan de kant en ingeklapt.

 Niet dat ik serieus met dergelijke zaken bezig ben. En toch is het iedere keer ff slikken als de vermeend kwalijke combi voorbij komt. Zou me meer zorgen om vampiers moeten maken. Bran is hier niet zover vandaan. Knoflook en houten kruizen. Het ene ingrediënt is altijd in huis en het andere wordt ruimschoots gecompenseerd door Mariana's verzameling aan religieuze plaatjes, beeldjes en brandende kaarsen.

 Bijgeloof. Je zult er maar last van hebben. Roepende uilen. Dodende blikken. Jankende honden. Hier circuleren de nodige verhalen. Waar je dan vaak weer met allerlei uit overleveringen stammende procedures tegen in kunt gaan. Een gave die niet iedereen is gegeven. Onze directe buurvrouw is zo'n uitzondering. Een heks is het, maar voor mij dan in een andere, meer normale betekenis van het woord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten