zaterdag 27 oktober 2012

Kringloop

 (26/06/2009) Deze plek is het niet. Dat is duidelijk. Toch zal ik hier nog een tijdje zitten. Ook dat is duidelijk. Hoe is het nu mogelijk om de tijd, die ik hier nog zal zijn op zo’n manier in te vullen, dat ik het meer naar mijn zin heb dan in de afgelopen maanden het geval is geweest? Ligt het werkelijk alleen aan de fysieke ongemakken, dat ik zo moeilijk kan genieten en bezig zijn? Of ligt het toch een niveau dieper, bij mezelf en schuif ik meer of minder onbewust het fysieke element naar voren?

 Heeft het wel zin om met al dat soort zaken bezig te zijn en is het niet veel belangrijker om me te concentreren op concrete bezigheden, die me voldoening en waar mogelijk zelfs plezier verschaffen? Gewoon iets maken, iets doen, iets ordenen. Maakt niet uit wat als het me maar een goed gevoel geeft op het moment van bezig zijn, als het effe kan ook achteraf en het zou helemaal perfect zijn als dat goed gevoel er ook in de aanloop, de keuze voor de activiteit zou zijn.

 Dat laatste is net het element wat momenteel zo node gemist wordt. Meestal moet ik me ergens toe zetten, maar als ik eenmaal bezig ben, loopt het vanzelf of heb ik er gewoon lol in. Het gaat dus om die eerst stap, de aanloop, de start aantrekkelijker te maken…… Hoe doe ik dat? Het beloningsidee? Heb ik al geprobeerd! Uitstellen tot het laatste moment? Doe ik met enige regelmaat!

 Het komt weer terug op het feit, dat ik mijn genot hier niet uit mooi bijgehouden grasrandjes haal, maar uit het feit dat anderen het weten te waarderen…. En als ik nu wel kijk naar wat me genot oplevert, waar kom ik dan uit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten