vrijdag 4 mei 2012

Stilte

 Heb me maar ff uitgelogd uit Twitter. Al dat hypocriete gezeur over die dodenherdenking en die verplichte minuten stilte. Het is al jaren, dat ik me daaraan erger en ik kan me zo'n oetlul, die in de verleiding komt om op de dam een partijtje te gaan schreeuwen, heel goed voorstellen. Begrijpen is wat anders. Ik erger me, maar laat de lui hun herdenking. Zoals in al dat soort gevallen is praten daarover geen tweerichtingen verkeer. Tolerantie is het kernbegrip, maar komt hier niet verder dan dat je doen moet wat "zij" belangrijk vinden.... Het is een beetje als een tientje storten als ergens een ramp is gebeurd. Zoiets van "Hè hè, hebben we dat tenminste ook gehad." Laat iedereen het herdenken doen op zijn of haar manier, wijze voor de personen en momenten die voor hen van belang zijn (geweest) en voor de rest via onderwijs zorgen dat iedere generatie herinnerd wordt aan de geschiedenis in zoverre dat goed en wenselijk is.

 Ik heb niks met de IIeWO, ben daar erg blij om en wens het verder absoluut niet opgedrongen te krijgen. Oorlog is fout maar het is de overwinner, die bepaald welke kant dat betreft. Nederland had Hitler nauwelijks achter zich, toen ze als beesten in Indonesië tekeer zijn gegaan. Niet iedereen maar dat gold voor de Duitse militairen ook. Bovendien ging je voor je nummer en dessertie werd beloond met een kogel. Ook dat gold voor de Duitsers. En nu zullen de ideeën van de Nederlandse regering misschien niet zo onmenselijk zijn geweest als die van Hitler & Co maar zachtzinnige lieverdjes voeren geen oorlog!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten