woensdag 2 mei 2012

Computer



(10-04-2002) Na lang aarzelen de stoute schoenen aangetrokken en opzoek gegaan naar een nieuwe PC. Niet zo'n standaardgeval uit een ‘Grande surface' maar een geassembleerde van de lokale leverancier. Een ‘Franse' PC zal waarschijnlijk al genoeg moeilijkheden opleveren, ook zonder de onwil en het onvermogen van het personeel in een grootwarenhuis. Waarbij we ook nog -als het even kan- willen vasthouden aan een Nederlands besturingssyteem. Voor de rest van de programmatuur zullen we ongetwijfeld aangewezen zijn op Franstalig versies met alle onduidelijkheden vandien.

 ‘De stoute schoenen' betekende heel simpel een bezoek aan meerdere min of meer obscure zaakjes rondom het centrum van Limoges. Het ene tentje met de welbekende snelle jochies, die wel al een pak dragen maar eigenlijk niet weten hoe dat moet, maar ook het type import-/exportfirma met alleen een tweetal secretaresses, die wel een afspraak voor ons willen maken met de directeur.... En dan slaan we gemakshalve alle tussengelegen types over. Uiteindelijk hebben we voor een zaak in St Yrieix la Perche gekozen. Dicht bij huis en de eigenaar beloofde ons dat alles wat we wilden mogelijk was.

 Dat ‘alles' viel wat tegen, maar het duurde enige weken voordat we wat dat betreft de balans konden opmaken. Eigenlijk was het een uitstekende verkoper, maar hij had te weinig van die hobbyïst, die van z'n passie een beroep heeft gemaakt. Een manco wat we hier in Frankrijk vaak tegenkomen. Hoe is dat uit te leggen..

 Stel je wilt een koffiezetapparaat. Dan ga je naar een winkel met huishoudapparatuur en daar staan dan een X-aantal modellen. De grotere zaken hebben hun hele scala uitgestald, de kleinere hebben naast de uitgestalde waar ook nog een stapel brochures onder de toonbank liggen. Dan vraag je zo'n verkoper/-koopster naar een apparaat, waarmee je echt lekkere koffie kunt zetten. Vraagt de verkoper "Hoeveel mag het kosten?". "Terechte vraag" is de eerste reactie, maar het resultaat is, dat alles wat duurder of goedkoper is, weggestreept wordt. Niks geen meedenken met de klant, geen eigen mening, geen enthousiasmerend verhaal... Het is simpelweg "Dit zijn de modellen, kies maar!" In het beste geval wil een verkoper nog wel eens de moeite doen om de informatieve tekst, die bij de prijs staat en die je allang hebt gelezen, nog eens voor (na?) te kauwen. Terwijl je een winkel moet verlaten met het idee, dat je net het ultieme koffiezetapparaat hebt gekocht, zelfs al ben je belazerd, in plaats van lopen twijfelen of je nu wel de juiste keuze hebt gemaakt!!!

 Onze wensenlijst veranderde in de weken die volgden stap voor stap totdat de lijst een merkwaardige gelijkenis vertoonde met de vrijblijvende voorbeeldofferte, die wij n.a.v. ons eerste gesprek hadden mee gekregen. Het moederbord en het besturingssysteem waren de enige twee elementen die geen deel uit maakten van de standaardcombinatie. Waarbij het besturingssysteem (Win2000, en een verhaal apart!) door onszelf uit Nederland is gehaald, omdat onze beste BillyBoy Gates rare voorwaarden stelt bij verkoop van buitenlandse licensies. Maar dat terzijde.

 Alles bij elkaar heeft het (o.a. door tijdgebrek en de start van het nieuwe seizoen) nog maanden geduurd en diverse bezoekjes aan de dealer gekost voordat de Pc deed wat hij moest doen. Dus eigenlijk was het ding alweer achterhaald toen ie goed en wel functioneerde....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten