zondag 10 december 2023

Culinairs

 Koken/bakken, de strohalm waaraan ik me boven water hou. Ondanks een zekere afkeer gisteren toch de prei bij de horens gepakt. Aardappelpuree met gestoofde prei in roomsaus, geroosterde pijnboompitten, vers gesneden bladpeterselie en geraspte Padano. Het vleesloze pré-Kerst tijdperk valt me dit jaar niks tegen. We zijn pas halverwege volgens mij, maar toch. Afgezien van wat voorbewerkte Italiaanse deegwaren alles huisgemaakte gerechten met, al zeg ik het zelf, weinig tot geen dubbelingen.
 
 Probeer me ondertussen een beeld te vormen van de gerechten voor de feestdagen. Dat wil nog niet zo. Pogingen stranden in flarden à la 'Iets met ...' De bedoeling is simpel en smaakvol in de juiste porties zowel qua inkoop als bereiding op het bord. Niet dat we in februari nog bezig zijn met de laatste resten van de Kerst- en Oud & Nieuw inkopen. D'r is ook een neiging om de gang of gangen persoonsgebonden te maken. Na een jaar (en langer) vnl tot uitsluitend varkensvlees gegeten te hebben, verlang ik naar een stuk rood vlees. Tartaar, carpaccio en/of een sappige, mooi dooraderde steak. Dat is echter niet aan Mariana besteed, tenzij doorbakken en dat zie ik dan weer niet zitten. Ik ben er nog niet uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten